Новите правила за асансьорите заседнаха

Държавата и браншът не могат да се разберат как да се осигури безопасност на устройствата

Да се направи цялостен преглед на всички стари асансьори в страната и там, където е необходимо, смяната им да се финансира с пари от Европейския съюз като част от програмата за енергийна ефективност. Това са част от контрапредложенията на бранша във връзка с промените в Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори, публикувани за обществено обсъждане преди седмица. Документът е на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ). А остро против него сега застават Българската асансьорна асоциация (БАА) и Националното сдружение на производителите и вносителите, инсталиращи асансьори (НСПВИА). Според двете сдружения на фирми от бранша промените в наредбата ще направят само козметични подобрения и няма да решат далеч по-спешните проблеми със сигурността на съоръженията. Затова двете организации излязоха със специален доклад по темата, който изпратиха до премиера, две парламентарни комисии и трима министри.

Промени без ефект

Проектът на министерството засяга изцяло асансьорите, пуснати на пазара преди 3 август 2002 г., когато европейските разпоредби са въведени в българското законодателство. По данни на БАА става дума за около 100 хил. съоръжения, или над 80% от инсталираните в страната. Новите изисквания, предложени от експертите на Делян Добрев, предвиждат предимно монтиране на допълнително оборудване: например устройства, които не позволяват на асансьора да потегли при претоварване, допълнителен щит под кабината, който да предпазва пътниците от падане в шахтата, ако се наложи да излязат аварийно, когато асансьорът заседне. Предлага се също да бъдат поставени двустранни връзки в кабините, така че при авария пътниците да могат бързо да се обадят на обслужващата фирма (виж карето). За всяка от мерките са предвидени срокове, като първите трябва да бъдат въведени до края на юни догодина. Ако това не стане, асансьорите ще бъдат спрени.

От бранша обаче са категорични, че предложените промени по никакъв начин няма да подобрят сигурността на съоръженията. "Хората ще трябва да направят разходи, без да се свърши каквато и да било полезна работа", коментира председателят на БАА Валентин Маринков. Според него проблемът в България е, че има много стари асансьори - повечето са на 30-40 години, има дори и от 1928 г., но никой не ги поддържа, въпреки че периодичните проверки са задължителни. "Как ще подобри сигурността едно разговорно устройство, ако се монтира на 80-годишен асансьор?", пита той.

Европейски надежди

Най-важното в момента е да се направи цялостно обследване на всички асансьори, които са пуснати в експлоатация преди 1990 г., смятат от браншовите организации. Това засяга около 80 хил. съоръжения, които след проверката трябва да бъдат разделени на три групи - за модернизация, за ремонт и за подмяна. Последната група е най-опасна, като в нея влизат над 3000 напълно амортизирани асансьора, според БАА. За тях трябва да бъде изготвена програма по какъв начин и по какъв ред да се подменят.

От бизнес сдруженията имат предложения и как да се финансират тези проекти, тъй като един нов асансьор струва между 20 и 40 хил. лв. Идеята е мярката да се включи в програмата за енергийна ефективност и да бъде предложена за финансиране с европейски средства през следващия програмен период. Това може да стане, понеже новите асансьори използват между 60 и 80% по-малко електроенергия. "Това е съоръжението, което ще спести най-много електроенергия от всички тези, които се сменят покрай санирането на сгради", смята Маринков. По изчисления на двете организации, ако половината от стойността на новите асансьори се поеме от европейско финансиране, а останалата сума се покрие с кредит, това ще струва по 8-10 лв. месечно на домакинство до изплащане на заема.

Размествания

От бранша са категорични, че е наложително да се закрие Инспекцията по държавен технически надзор, която е към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и контролира т.нар. съоръжения с повишена опасност, към които спадат асансьорите. На нейно място те предлагат да се сформира нова дирекция за надзор на пазара към Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). "Няма никаква логика да сме към МИЕТ, защото нашият бранш е функция на проектирането, изграждането и експлоатацията на сгради и затова трябва да сме към МРРБ", посочи Маринков. По думите му в България няма реален стриктен контрол върху производителите и голяма част от тях правят асансьори, които не отговарят на европейските норми. Затова закриването на инспекцията ще помогне да се елиминират натрупаните негативи, да се започне начисто и да се засили контролът на държавата върху всички участници в асансьорния бранш, пише още в доклада на БАА и НСПВИА. Като цяло в страната повечето от монтираните асансьори са на български производители.

Специално възражение е изпратено до министър-председателя и във връзка с предложението асансьорните фирми да не могат да сключват договори с подизпълнители - нещо, което сегашната редакция позволява. Според браншовите организации това противоречи както на конституционни принцип за еднакви правни условия за стопанска дейност, така и на европейските правила за конкуренция.

Източник: http://www.capital.bg

Популярни публикации от този блог

Наръчник на Домоуправителя

Полезна информация от Форума